بررسی تفسیر ابی الجارود
نویسنده
چکیده مقاله:
نقد و بررسى «تفسیر ابى الجارود» از حیث سندى و صحت و سقم انتساب آن به امام باقر(ع) است. در میان آثار اسلامى، تفسیرى منسوب به امام باقر(ع) به روایت ابى الجارود به چشم مىخورد که به «تفسیر ابى الجارود» شهرت دارد. درستى و نادرستى نسبتِ تفسیر به آن حضرت (ع)، نیاز به بررسى شخصیّت ابى الجارود دارد. وى از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده و از این دو امام، روایاتى داشته و هفت سال پس از رحلت امام باقر(ع) به هنگام قیام زید تغییر عقیده داده و ابتدا به کیش زیدیه و سپس به جارودیه روى آورد. هر چند برخى از منابع رجالى از وى به نکوهش یاد کردهاند، امّا تردیدى نیست که این نکوهش مربوط به زمان امام صادق(ع) بوده است و زمان امام باقر(ع) را در بر نمىگیرد. از سوى دیگر از اظهار نظر علماى رجال، توثیق ابو الجارود، به روشنى به دست نمىآید، ولى سخن ویژهاى مبنى بر ضعیف بودن وى نیز وجود ندارد. نیز پسینیان علماى رجال، یا به نقل از پیشینیان و یا براساس دلیلهایى که نزدشان، موجود بوده است، ابو الجارود را به طور صریح، توثیق کردهاند. با توجّه به توثیق على بن ابراهیم از راویانِ سندِ تفسیر خود که شامل ابوالجارود نیز مىشود، وثاقت ایشان قطعى مىشود. در میان طریقهاى روایى تفسیر ابى الجارود - راه شیخ صدوق، راه شیخ طوسى، راه نجاشى و راه على بن ابراهیم قمى - ، طریق على بن ابراهیم قمى را مىتوان بدون اشکال، و رهنمون به متن واقعى تفسیر دانست.
منابع مشابه
ابن ابی زرع و روض القرطاس 2
نوشتار حاضر، جستاری است در یکی از مهم ترین تواریخ محلی مغرب ، خاصه عصرمرینی، به نام الانیس المطرب بروض القرطاس فی اخبار ملوک المغرب و تاریخ مدینةفاس این نوشتار ضمن بررسی دیدگاه های مختلف در موضوع بحث برانگیز هویتنویسندۀ واقعی کتاب ، پس از بازخوانی محتوای اثر، شیوۀ تدوین، اسلوب نگارش، منابعمؤلف و نیز در خلال آن، جایگاه کتاب را در بین نوشته های تاریخی عصر مرینی بازمی نماید و بدین نتیجه می رسد که ...
متن کاملارجوزه ابن ابی حمیده در تعلیم صحافان
متن حاضر تحقیقی است از تنها نسخه مخلوط ارجوزه نسبتاً مفصلی در صنعت تسفیر ( صحافی ) که احتمالاً در سده نهم هجری تصنیف شده و دارالکتب قاهره نگهداری می شود. این ارجوزه از حیث اشتمال بر مبانی این صنعت و واژه شناسی فنی اختصاصی آن درخور توجه است . تحقیق و نشر چنین نسخه ای منحصر به فرد در مجله مخلوطات خاورمیانه با دقت زائد الوصفی که آدم گسک در آن به کار بسته است . مجله مقالات و بررسیها را بر آن داشت تا ...
متن کاملروش تفسیر ابی بن کعب و ابوهریره (با تکیه بر تفاسیر التبیان و مجمع البیان)
چکیده ابی بن کعب صحابی با سابقه ای است که پیامبر اکرم? قرآن را بر وی اقراء کرده و از سوی ایشان به سید القراء ملقب شد . از این رو ، وی ناقل روایات متعددی در نحوه قرائت آیات است که البته با مصحف امروز مسلمانان تفاوت دارد . ابی بن کعب به جهت حمایت از حضرت علی? ، میانه خوبی با حکومت وقت نداشت ؛ لکن به دلیل جایگاه علمی ، ریاست مکتب تفسیری مدینه را پس از پیامبر اکرم? عهده دار شد . در تفاسیر "التبیان...
15 صفحه اولهنر مقابله و دیدگاه های ابن ابی الحدید
به هنگام جستجو دربارهء فن مقابله به عنوان صنعتی بدیعی درکتاب های بلاغت، به دیدگاه های متفاوت و گاه مشابهی از علمای بلاغت دست می یابیم ولی با این حال، ابعادی از موضوع همچنان ناگفته باقی مانده است. نگارنده ضمن تأمل در دیدگاه ها و نظرات ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، با وسعت دیدگاه این مولف در تشریح جنبه ها و مسائل گوناگون این فن بدیع (مقابله) و نظر صائب او روبرو شد. از آنجا که وی جمیع آراء م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 5-6
صفحات 270- 281
تاریخ انتشار 1996-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023